Team Shark

Team Shark

Team Shark

Team Shark

Team Shark is ontstaan in 2000. Teammanager Stuub moest een naam verzinnen voor zijn team. Hij reed vanaf 1999 in de Limbo Kart Cup. Dit was een idee van een aantal scoutingleden uit Ulestraten. Elk jaar is er een seizoen dat bestaat uit acht races, waarbij de eerste vijf races indoor worden gereden en de overige drie outdoor, allen op verschillende kartbanen in de Euregio tegen zes andere teams. In 2011 werd de naam van de Limbo Kart Cup veranderd in Limbo Challenge. Toen de naam werd veranderd gingen wij niet alleen maar karten, maar deden wij ook buggy en quad rijden en hadden wij een heftruck race en slotcar race.

Team Shark is in deze afgelopen jaren twee keer kampioen geworden en als individuele persoon is Haemerke twee keer kampioen geworden.

De belangrijkste overwinning van Team Shark is de 100 miles race op het circuit van Genk (België), van de 38 deelnemende teams won Team Shark.

Het verslag van deze dag was: Het is donderdag 19 mei 2011, het is bewolkt en het zonnetje schijnt. Het is 17.45u en langzaam druppelen de teams binnen (totaal 38 teams) in de trendy Karting Genk bar gelegen aan het kartcircuit van Genk. Hieronder betrad ook Team Shark de bar met de vaste rijders Stefan en François en reserve coureur Roy van Oppen. Hedenavond wordt namelijk op het kartcircuit de “100 miles race” verreden. Dit is de derde challenge van de Limbo Challenge Cup waaraan Team Shark meedoet (voorheen Limbo Kart Cup, alleen nu meer dan alleen maar karten). Van onze challenge deden 4 teams mee. De 100 miles race is een kartrace die bestaat uit een kwalificatie van 20 minuten en een race van 2 uur, waarbij 4 pitsstops gemaakt moeten worden. T.w. 1x voor het tanken (pas na 30 minuten en voor de laatste 45 minuten van de race) en 3x voor de rijderswissel. Rijderswissel en tanken tegelijkertijd is niet toegestaan. De teamleiders van elke team schrijven het team in voor deelname en verkrijgen het nummer van de kart waar je mee moest karten. Team Shark verkreeg kartnummer 36. In principe bestond elk team uit 4 coureurs. Reed je met minder coureurs dan bepaalde je binnen het team wie er voor de 2e keer zou rijden. Al de gehele dag was Stefan aan het kijken of het droog zou blijven. Er was namelijk regen voorspeld, maar gelukkig kwam deze er uiteindelijk niet. Om 18.30u is er een briefing van de organisatie. Hier worden de spelregels van de kartrace uitgelegd. Na deze briefing dient een ieder die de kwalificatie rijdt zich klaar te maken. Voor Team Shark ging onze reserverijder Roy als eerste van start en reed ongeveer 7 minuten en reed een tijd 1:15.318. Daarna betrad François de kart om ook ongeveer 7 minuten te rijden en zijn tijd was 1:13.448 en als laatste betrad Stefan de kart en reed een 1:16.280. Degene die na 20 minuten nog in de kart zat, begon ook de race. In de teamtactiek was bepaald dat Stefan als eerste zou beginnen. Toen de kwalificatie gedaan was werd op het rechte stuk voor de hoofdtribune iedereen tegengehouden, waarbij de organisatie zo de coureurs één voor één op de grid op de goede plaats kon zetten. Hé jij daar, werd er naar Stefan gewezen, komme gij eens naar voren. Wat Roy en François al wisten, wist Stefan nog niet. Team Shark heeft zojuist pole gereden met een verschil van 0,1 seconde op nummer 2. Stefan gaf na afloop van de race aan dat hij dit niet kon geloven. Nadat iedereen op de grid was gezet, werd even naar half acht met de belgische vlag gezwaaid waarnaar de wedstrijd officieel begon. De start liep voor Team Shark niet vlekkeloos. Stefan kwam niet goed weg en zakte weg naar de 3e plek. In de begin fase waarbij Stefan altijd één van de snellere is, kwam hij telkens in een nieuw gevecht en dualleerde lang met kart 22. Het was stuivertje wisselen, dan reed Stefan voor en dan kwam kart 22 weer voorbij. Na 35 minuten had Team Shark besloten een pitsstop te maken. Stefan ging meteen tanken en de pitcrew van de organisatie keek verbaasd dat nadat de pitsstraat 5 minuten open was, al het eerste team een stop maakte voor het tanken. Deze verliep vlekkeloos. Daarna ging Stefan nog een keer de baan op voor 1 rondje waar daarna François de kart overnam voor zijn sessie. Na deze pitsstop was Team Shark inmiddels al teruggevallen van positie 7 naar 15. François draaide zijn rondjes en het ging super. Hij reed de een na de andere kart vrij snel voorbij. De inhaalrace was begonnen. Na zijn 35 minuten ging François een pitsstop maken, zodat Roy het stuurtje kon overnemen. Het bleek dat François zich teruggeknokt had naar positie 2, want wie lag op 1, dat waren de BluesBrothers (ook van onze challenge), die samen met Team Shark behoorlijk concurrende tijden reden. Roy reed vlak achter de BluesBrothers en had een mooi richtpunt voor zijn 35 minuten. Dan gaat BluesBrothers naar binnen voor hun laatste pitsstop en nam Roy de koppositie over. Bij de pitsstop van de BluesBrothers moet iets niet goed gegaan zijn, want zij kwamen de baan op en nog geen 10 meter achter hun lag de leider in de wedstrijd, Roy, die een nu klein rondje voorlag. Met 11 seconde voorsprong op de nummer 2, kart 22, maakt een kwartier voor het einde Roy zijn pitsstop, waarna François als troef het laatste gedeelte ging rijden. Met een snelle pitsstop wist Team Shark in ieder geval de Bluesbrothers voor te blijven. François ging weer lekker en focusde zich op kart 22. Stefan en Roy zagen op de tribune plots geen kart 22 meer. Deze reed in de pits en moest nog een pitsstop maken. François daarentegen kwam nog in een gevecht van achterblijvers en spinde 1 keer maar behield de kart op de baan. Tegen het einde van de race werd bij start en finish nu steeds met blauwe vlaggen gezwaaid en de baan commissaris stak op een gegeven moment de wijsvinger omhoog. François ging al denken wat dit zou betekenen. Zou Team Shark dan toch eerste liggen. Whoaaaw dit zou te gek zijn. Paar ronden later werd langzaam de finishvlag uitgehaald en zodra François de finish kon zien was hij aan het opletten of iemand voor hem de finishvlag kreeg. En daar was na 1 uur, 56 minuten en 18 seconde de finishvlag. Niemand voor hem was afgevlagd en François juichde in de kart en Stefan en Roy juichde op de tribune. Daarna waren nog een paar baancommissarissen naast de baan die de duim opstaken en toen wist François het zeker. Team Shark heeft zojuist de 100 miles race van Genk op hun naam geschreven. Wat Xavier Maassen en Phil Bastiaans niet lukte, lukte Team Shark wel. Ongelofelijk wat een prachtig moment en een mooie prestatie. Éénmaal uit de kart gestapt en teruggelopen naar de hoofdtribune kreeg François dan ook het definitieve antwoordt van Stefan en Roy. Tweede werd kart 22 op 17,290 seconde en derde werden de BluesBrothers op 27,388 seconde. Dit waren de enigste teams die in dezelfde ronde zaten. De snelste tijd die Team Shark noteerde (3e tijd overal) werd in de laatste ronden van de race gereden door François, 1:12.245. Ongeveer een kwartier na de finish werd iedereen naar binnen geroepen voor de podiumceremonie. Met een echte pitspoes, genaamd Sidney, kreeg Team Shark uit haar handen de mooie trofee overhandigd en werd daarna het podium compleet gemaakt. Helaas wel zonder champagne. Met onze vier teams van de challenge zijn naast de bekende plaatsen van Team Shark en BluesBrothers, het kartteam Challenge Underdog 7e geworden en de Waterboys 24ste.

Team Shark's overzicht

Aantal starts 53
Aantal gewonnen races 21
Snelste tijd 23
Eindklasseringen:  
Seizoen 1999 - 2000 -
Seizoen 2000 - 2001 -
Seizoen 2001 - 2002 3e
Seizoen 2007 - 2008 5e
Seizoen 2008 - 2009 3e
Seizoen 2009 - 2010 1e
Seizoen 2011 - 100 Miles Race Genk 1e
Seizoen 2011 3e
Seizoen 2012 1e
Seizoen 2014 1e
Update: 19 september 2014