Nieuws

Nieuws - seizoen 2011







Challenge Driver Skills & eindstand
Team Shark eindigd in challenge in middenmoot

Elsloo / Urmond -

13.00u aangekomen op het bedrijven terrein in Elsloo. De eerste challenge van de dag, een heftruck race. Voordat de race begint krijgen wij eerst een teambriefing met drank en vlaai en daarna een rondleiding door de fabriek waar wij te gast waren.
De heftruckrace bestond uit een parcour dat afgelegd moest worden. Heftruck starten, vorken omhoog en naar de eerste pallet rijden. Dan door twee poortjes en piroetje om de paal (helaas na afloop compleet verbogen) en dan naar de oplegger door de stoffige ondergrond. Maar ja onderweg viel al lading dus werd er meteen besproken om het parcour aan te passen en het duurde anders ook te lang, want om 15.00u moesten wij bij de volgende challenge zijn. Ipv een pallet met lading nu een pallet zonder lading. De challenge wordt gewonnen door Elwood. Stuub eindigd voor Haemerke op plaats 5 en 7. Stuub had al ervaring met een heftruck, maar Haemerke reed voor de eerste keer op een heftruck. Het was een leuke challenge.
Dan haasten, want wij gingen op weg naar Urmond, daar lag Urtrack Slotcars. Een kleine speelgoed baan met vier rijbanen waarop je de raceauto's kon laten rijden. Wij gingen weer terug naar ons jeugdelement. Na een keer allemaal geprobeerd te hebben gaan wij een kwalificatie rijden. Iedereen mag 1 minuut met race auto over baan 2 rijden. De snelste tijd pakt de pole, maar helaas zonder punten. Nu maakt het gewicht niet uit, maar het is Haemerke die van pole mag vertrekken. Stuub wordt in de kwalificatie 3e. White die helaas als laatste eindigde in de kwalificatie wint uiteindelijk de race. Haemerke wordt 4e en Stuub 6e.

Na deze race hadden wij op deze zelfde locatie de prijs uitreiking van de challenge van 2011. En deze is gewonnen door Elwood. Op de laatste racedag gaat hij zijn teamgenoot voorbij die 2e werd. Sjeng wordt uiteindelijk 3e. Haemerke zakte op deze laatste dag van plaats 4 naar 5 en Stuub werd 6e.

klik hier voor de foto's.

Volgend jaar gaan we weer verder met de Challenge. Tot dan.





Grand Prix van Bilzen
Teamrace prooi voor Team Shark

Bilzen -

De omgedoopte teamrace ipv de wetrace is weer een prooi geworden voor Team Shark. BluesBrothers worden 2e, KTS wordt 3e en het team van de avond was Team de Waterboys en werden helaas 4e.
Voor de race in de kantine werd er geloot voor de startpositie van de race. Van de totaal 6 teams trok Haemerke voor Team Shark startpositie 4. De pole voor deze race werd geloot door het team Underdog. De verrassingselementen voor deze race waren 7 enveloppe. In een van deze enveloppe zat een bepaalde actie die je tijdens de pitsstop moest uitvoeren. In één enveloppe zat het opdracht dat je niets hoefde uit te voeren en je de race kon vervolgen. De start van de race bleef team Underdog 10 ronden lang aan de leiding. Daarachter was het echt een treintje van karters. De posities wisselde en wisselde. Het veld werd uit elkaar gehaald toen in de 10e ronden door de leider van de race een fout werd gemaakt. Stuub zat lange tijd vast en kwam maar lastig op gang. Na 16 ronden werd er door Team Shark de pitsstop gemaakt waarna Haemerke het stuur overnam. Haemerke reed wel voornamelijk ronden in de 41 seconden, maar was niet de snelste op de baan. Snelste op de baan was Mr. Chrono van Team de Waterboys. Hij liet zien wat voor rondetijden er gereden konden worden. Hij dook regelmatig onder de 41 seconde en zette de snelste tijd op 0'40'521. In de 41ste ronde van de race werd door Team Shark weer een pitsstop gemaakt waarna een van de enveloppe geopend werd. De opdracht voor Team Shark was dat zij pech hadden met de vleugel en in de garage een nieuwe moesten pakken. Deze opdracht werd uitgevoerd waarna Stuub de race vervolgde. De banden waren door het lange stilstaan toch weer een stuk kouder. Stuub realiseerde wel beterde tijden dan dat hij reed in de eerste stint. 18 ronden voor het einde nam Haemerke het stuur over en reed het laatste stuk. Na 80 ronden werden wij afgevlagd. Team Shark was het enigste team die 80 ronden aflegde. Waterboys, KTS en BluesBrothers reden 79 ronden.

Aan het einde van de race hadden wij als Team Shark niet het gevoel dat wij gewonnen hadden. Wij dachten dat Team de Waterboys gewonnen had. Echter toen wij in de kantine terugkwamen en de race uitslag zagen, zagen wij dat Team Shark gewonnen had.

Vanaf deze race heeft Haemerke voor de kartraces een nieuwe outfit.

Klik hier voor de complete tijdlijsten tabel.

De volgende challenge is de vrachtauto / heftruck challenge die gehouden wordt op 12 november 2011. Tevens is dit de laatste challenge van 2011 en zal na deze challenge op bourgondische wijze de seizoensafsluiting zijn.







Grand Prix van Niederkrüchten
Haemerke wint, Stuub pakt snelste tijd

Niederkrüchten -

De miezelregen gaat over het circuit. Rond 16.30u is het behoorlijk nat. De karters die dan op de baan zijn, rijden ongeveer stapvoets, want er zitten geen regenbanden onder de kart maar gewoon slicks. Rond 17.15u zijn de 10 karters aanwezig voor de nieuwe wedstrijd, de Grand Prix van Niederkrüchten. Daar er niet zoveel karts zijn, worden er groepjes gevormd van 5 personen. Wij gaan 10 ronden kwalificatie rijden en daarna 30 ronden racen. De eerste vijf die zijn gaan rijden, rijden met een natte baan. Haemerke gaat met de eerste groep mee. Daar sommige toch al ervaring hebben om in de regen te rijden heeft Haemerke deze nog niet. Het is een mooie ervaring. Haemerke komt niet verder dan een 3e plaats. Haemerke had achteraf gezien één van de twee slechtste karts. Na deze sessie neemt Stuub plaats in dezelfde kart waarmee Haemerke gereden heeft. De baan is langzaam op aan het drogen. Stuub verslaat uiteindelijk Haemerke in de kwalificatie. De uiteindelijke uitslag van de kwalificatie was dat Fonzie de kart op pole zetten, Stuub werd 6e en Haemerke 8e.

Daarna de race. Deze wordt gewonnen in groep 1 door Fonzie. In groep 2 start Stuub van pole en Haemerke op plaats 3. Direct na de start van de race in de eerste bocht ligt Haemerke al naast Stuub en aan de einde van deze 1ste ronde lag Haemerke al eerste. Na een viertal ronden zat plots Stuub, net voor de eerste bocht, naast Haemerke en ging hem voorbij. Haemerke moest op dat moment zijn meerdere erkennen in zijn teammaat. Langzaam ging Stuub ervan door. Nog geen 3/4 van de race staat Stuub plotseling aan de kant. Hij heeft een probleem. Er is geen aandrijving meer. Dit is behoorlijk balen. Van de circuitorganisatie krijgt hij een meteen een andere kart tot zijn beschikking, maar een goede klassering kan hij vergeten en hij wordt uiteindelijk laatste. Haemerke daarentegen wordt 1ste. Stuub rijdt in deze eerste sessie de snelste tijd van 31'36, waaraan Haemerke niet kwam. Zijn snelste tijd was 31'72.

Op dat moment dacht Team Shark dat Fonzie uiteindelijk gewonnen had, tot plots de circuitorganisatie aankwam dat wij nog 30 ronden mochten rijden. Dus de race werd uitgebreid met nog een race van 30 ronden. Doordat de snelste kart was uitgevallen in de vorige race moest de winnaar van die race, Fonzie, in dezelfde kart rijden als waarin Stuub gefinishd was. Echter had deze niet helemaal de snelheid. Deze tweede race werd gewonnen door Sjeng die Jake net voorbleef. De tweede race voor Team Shark begon Haemerke vanaf pole. De uitslag van de vorige race was de startvolgorde voor deze tweede race. Haemerke is in deze race oppermachtig en wint. Stuub word in deze sessie 3e.

Nu waren wij klaar, maar de organisatie moest zich nog beraden hoe de punten invulling ging gebeuren. Uiteindelijk na lang beraad kwam er zondag 11 september 2011 de uitslag. De posities in de twee races bepaalde de uitslag. De nummer 1 kreeg 9 punten, 2 kreeg 7 punten, etc.... Daarnaast kreeg je ook nog punten voor de snelste tijd. Nummer 1 10, nummer 2 9, etc...
Haemerke weet dus uiteindelijk de zege te pakken met 27 punten, 2e werd Sjeng die 20 punten behaalde, 3e werd Jake met 19 punten. Stuub wordt uiteindelijk 5e met 16 punten.

In het algemeen klassement blijft Jake op plaats 1, 2e is nu Sjeng en 3e plaats is voor Elwood. Haemerke stijgt van plaats 5 naar 4. Stuub blijft staan op plaats 6.

Update 1 oktober 2011: klik hier voor de foto's.

De volgende challenge is een wetrace op het circuit van Bilzen die gehouden wordt op 11 oktober 2011.

Challenge 4
Sjeng wint challenge

Aken -

Sjeng wint de 4e challenge van het seizoen. Met een deelnemers veld van 4 man (Sjeng, Jake, Elwood & Michael W) zonder Team Shark was er op deze dag de challenge een tourtocht door de Eifel. In het klassement behoudt Jake de 1ste plaats & Elwood blijft 2e.

De volgende challenge wordt de Grand Prix van Niederkrüchten die wordt gehouden op 9 september 2011. Dit is dan weer een kartrace waarbij Team Shark ook weer aanwezig zal zijn.







Grand Prix van Genk (100 Miles race)
Team Shark wint de 100 miles race

Genk -

Het is 17.45u op donderdagmiddag. De teams druppelen binnen. In totaal doen er 38 teams mee aan de 100 miles race, waarvan vier van onze challenge. De 100 miles race is race die bestaat uit een kwalificatie van 20 minuten en een race van 2 uur, waarbij 4 pitsstops gemaakt moeten worden, t.w. 1x voor het tanken (pas na 30 minuten en voor de laatste 45 minuten van de race) en 3x voor de rijderswissel. Rijderswissel en tanken tegelijkertijd is niet mogelijk. De teamleiders van elke team dienen het team in te schrijven en verkregen het nummer van de kart waar je mee moest gaan karten. Voor Team Shark was dit kart 36. Al de gehele dag was Stuub aan het kijken of het droog zou blijven. Er was regen voorspeld, maar gelukkig kwam deze er niet. Om 18.30u is er een briefing van de organisatie. Na deze briefing dient een ieder die de kwalificatie rijdt zich klaar te maken. Voor Team Shark ging onze reserverijder Piloti als eerste van start en reed ongeveer 7 minuten (1:15.318). Daarna betrad Haemerke de kart om ook ongeveer 7 minuten te rijden (1:13.448) en als laatste betrad Stuub de kart (1:16.280). Degene die na 20 minuten nog in de kart zat, begon ook de race. Toen de kwalificatie gedaan was werd op het rechte stuk voor de hoofdtribune iedereen tegengehouden, waarbij de organisatie zo de coureurs één voor één op de grid op de goede plaats kon zetten. Hé jij daar, werd naar Stuub gewezen komme gij naar voren. Wat Piloti en Haemerke al wisten, wist Stuub nog niet. Team Shark heeft pole gereden met een verschil van 0,1 seconde op nummer 2. Stuub gaf na afloop van de race aan dat hij dit niet kon geloven. Nadat iedereen op de grid was gezet, werd even naar half acht met de belgische vlag gezwaaid waarnaar de wedstrijd officieel begon.
Bij de start liep het niet vlekkeloos. Stuub kwam niet goed weg en zakte weg naar de 3e plek. In de begin fase waarbij Stuub altijd één van de snellere is, kwam hij telkens in een nieuw gevecht en dualleerde met kart 22. Het was stuivertje wisselen, dan reed Stuub voor en dan kwam kart 22 weer voorbij. Na 35 minuten heeft Team Shark besloten een pitsstop te maken. Stuub ging meteen tanken en de pitcrew van de organisatie keek verbaasd dat nadat de pitsstraat 5 minuten open was, al het eerste team een stop maakte. Deze verliep vlekkeloos. Daarna ging Stuub nog een keer de baan op voor 1 rondje waar daarna Haemerke de kart overnam voor zijn sessie. Na deze pitsstop was Team Shark teruggevallen van positie 7 naar 15. Haemerke draaide zijn rondjes en het ging super. Hij reed de een en andere karts vrij snel voorbij. De inhaalrace was begonnen. Na zijn 35 minuten ging Haemerke een pitsstop maken, zodat Piloti het roer kon overnemen. Het bleek dat Haemerke zich teruggeknokt had naar positie 2, want wie lag op 1, dat waren de BluesBrothers, die samen met Team Shark behoorlijk concurrende tijden reden. Piloti reed vlak achter de BluesBrothers en had een mooi richtpunt voor zijn 35 minuten. Dan gaat BluesBrothers naar binnen voor hun laatste pitsstop en nam Piloti de koppositie over. Bij de pitsstop van de BluesBrothers moet iets niet goed gegaan zijn, want zij kwamen de baan op en nog geen 10 meter achter hun lag Piloti, die een klein rondje voorlag. Met 11 seconde voorsprong op de nummer 2, kart 22, maakt een kwartier voor het einde Piloti zijn pitsstop, waarna Haemerke als troef het laatste gedeelte ging rijden. Met een snelle pitsstop wist Team Shark in ieder geval de Bluesbrothers voor te blijven. Haemerke ging weer lekker en focusde zich op kart 22. Stuub en Piloti zagen op de tribune plots geen kart 22 meer. Deze reed in de pits en moest nog een pitsstop maken. Haemerke daarentegen kwam nog in een gevecht van achterblijvers en spinde 1 keer maar behield de kart op de baan. Bij start en finish werden nu steeds blauwe vlaggen gezwaaid en de baan commissaris stak op een gegeven moment de wijsvinger omhoog. Haemerke ging al denken wat dit zou betekenen. Zou Team Shark dan toch eerste liggen. Paar ronden later werd langzaam de finishvlag uitgehaald en zodra Haemerke de finish kon zien was hij op aan het opletten of iemand voor hem de finishvlag kreeg. En daar was na 1 uur, 56 minuten en 18 seconde de finishvlag. Niemand voor hem was afgevlagd en Haemerke juichde in de kart. Daarna waren nog een paar baancommissarissen naast de baan die de duim opstaken en toen wist Haemerke het zeker. Team Shark heeft zojuist de 100 miles race van Genk op hun naam geschreven. Ongelofelijk wat een prachtig moment en een mooie prestatie. Éénmaal uit de kart gestapt en teruggelopen naar de hoofdtribune kreeg Haemerke ook het definitieve antwoordt van Stuub en Piloti. Tweede werd kart 22 op 17,290 seconde en derde werden de BluesBrothers op 27,388 seconde. Dit waren de enigste teams die in dezelfde ronde zaten. De snelste tijd die Team Shark noteerde (3e tijd overal) was in de laatste ronden van de race (1:12.245).

Een kwartier na de finish werd iedereen naar binnen geroepen voor de podiumceremonie. Met een echte pitspoes (Sidney) die de trofee overhandigde werd het podium compleet gemaakt. Helaas wel zonder champagne.
Kartteam Challenge Underdog heeft foto's gemaakt (klik hier voor de foto's).

Met onze vier teams van de challenge zijn naast de bekende plaatsen van Team Shark en BluesBrothers, het kartteam Challenge Underdog 7e geworden en de Waterboys 24ste.

Klik hier voor de complete tijdlijsten tabel (kwalificatie).

Klik hier voor de complete tijdlijsten tabel (race).

De volgende challenge is een Westfield tourtoch die wordt gehouden op 25 juni 2011. Hierbij zal Team Shark niet aanwezig zijn.

Challenge 2
Sjeng wint challenge

Aarschot -

Sjeng wint de 2e challenge van het seizoen. Met een deelnemers veld van 6 man (Sjeng, Mr. Chrono, Jake, Elwood, The Rock & JaggAss) zonder Team Shark was er op deze dag de challenge in een quad. In het klassement neemt Jake (1e) & Elwood (2e) de leiding over van Haemerke en Stuub. Haemerke staat nu 5e en Stuub 6e.

De volgende challenge wordt de 100 miles race die wordt gehouden op 19 mei 2011. Dit is dan weer een kartrace waarbij Team Shark ook weer aanwezig zal zijn.

Grand Prix van Luik - race
Team Shark scoort 1-2

Luik -

Het nieuwe seizoen begint voor Team Shark goed. Stuub & Haemerke scoren een 1-2tje. Haemerke wint de race, Stuub wordt 2e op 0'005 seconde van Jake die 3e werd.
Gesteund door de pole position van Team Shark vertrok Stuub van pole en Haemerke als 2e. De start van de race was een Grand Prix start. Haemerke had een goeie start en pakte Stuub meteen in de eerste bocht, waarna hij de leiding niet meer afgaf. Stuub drong in het begin wel nog aan, maar na een paar ronden ging Haemerke er langzaam vandoor. Stuub moest daarna alle zeilen bij zette om Jake van zich af te houden. Jake kwam langzaam dichter bij Stuub, maar uiteindelijk weet Stuub toch voor te blijven. De snelste tijd van Stuub in de race was 30'600 en dit was de 6e snelste tijd die in de race werd gereden. Haemerke daarentegen liet het record van vorig jaar sneuvelen door een snelste tijd te realiseren van 30'104. Dit was 0'017 seconde sneller als vorig jaar. Daarnaast werd ook het record van de gemiddelde tijd verbroken. Haemerke realiseerde een gemiddelde tijd van 30'916 en was maar liefst 0'384 seconde sneller als het oude record. Zoals hierboven al verteld zat er tussen Stuub en Jake gemiddeld maar 0'005 seconde. Elwood werd 4e op 0'041 van teamgenoot Jake. En 5e werd Overstuur op 0'013 seconde van Elwood. De nummers 2 t/m 5 zaten behoorlijk kort bij elkaar.
Helaas zijn er dit jaar geen punten voor het team. De Limbo Challenge Cup heeft alleen een individuele klassement.

Dit was de eerste challenge van het nieuwe seizoen. De volgende challenge is op zaterdag 19 maart 2011 en is een Quad Challenge.



Grand Prix van Bilzen
Team Shark pakt pole ondanks extra pitsstop

Bilzen -

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Na de presentatie van de organisatie en de roerende reacties van de medekarters hebben wij toch weer een nieuwe editie van de Limbo Kart Cup, oh nee de Limbo Challenge, oftewel 4 Kartraces en 3 challenges. Verdere details zullen nog door de organisatie worden aangegeven.

Voor aanstaand aan het nieuwe seizoen stond hedenavond de kwalificatie op het programma voor de 30 minuten race die op 8 februari 2011 zal plaatsvinden op de kartbaan van Luik. De kwalificatie race betrof een teamrace van 60 minuten en werd gehouden in Bilzen. De startvolgorde werd van te voren in de kantine van het kartcentrum bepaald d.m.v. het trekken van nummertjes uit de grote enveloppe van de organisatie. Namens Team Shark trok Stuub het nummer en het was meteen een nummer waar team Shark afgelopen seizoen altijd is gestart buiten de eerste race, namelijk de laatste positie.
Iedereen had er behoorlijk zin in om weer tegen elkaar te racen. De start van de Grand Prix van Bilzen was een Grand Prix start waarbij de Yellow Racers vanaf pole mochten starten en zij gingen als een speer ervan door. Stuub begon namens Team Shark als eerste. Meteen vanaf de start zat Stuub er goed bij. In de vierde rond dook hij al onder de 40 seconde. De Blues Brothers waren het tweede team die onder de 40 seconde doken maar deden er wel 11 ronden over. Waren andere zeer wisselvallende rondetijden reden, bleef Stuub in de 39ers doorracen. Zijn rondetijden was een basis voor een goede classificatie. In deze eerste sessie reed hij de snelste tijd van 39'124. In de 22e ronde deed Team Shark hun eerste pitsstop, waarna Haemerke de kart overnam. De kart was lekker warm gedraaid en Haemerke ging door waar Stuub gebleven was, constante rondetijden neerzetten. Drie keer dook hij onder de 39 seconde waarbij hij in de 35ste ronde de snelste tijd van de race neerzet (38'899). In de 46ste ronde deed Team Shark hun tweede pitsstop. Stuub draaide weer lekker zijn rondjes tot 56ste ronde. Wat gebeurde daar, Stuub was net twee medekarters voorbij gestreefd en begon langzaam zijn ronde voort te zetten. De kart had een kapotte band. De baancommisarissen werden meteen gewaarschuwd. Haemerke stond helaas niet klaar om in een andere kart te springen en door te racen. Stuub ging meteen over naar de nieuwe kart, die behoorlijk koud was en niet zo lekker lag als de eerste kart. Team Shark verloor hiermee ruim 25 seconde. Dit was balen, want als je pech had, kon je een goede klassering vergeten. Ondanks deze tegenslag probeerde Stuub alles uit de kart te halen wat mogelijk was. In de 67ste ronde werd door Team Shark de laatste pitsstop uitgevoerd. Ook Haemerke had behoorlijk grip problemen met de kart. Na 84 ronden werd er met de finishvlag gezwaaid en was de race gedaan. Uiteindelijk bleek toch dat Team Shark ondanks deze pech en ook de extra pitsstop die moest plaatsvinden toch als de winnaar bekroond kon worden. Tweede werd team De Waterboys en derde The Blues Brothers. De snelste pitsstop werd gedaan door Kart Team Sjömert.

In deze race werd wel door Haemerke het ronderecord bijgesteld. De snelste ronde in deze wedstrijd was 38'98 die in het seizoen 2008-2009 op de klokken werd gezet.

Klik hier voor de complete tijdlijsten tabel.